Gunnar Berg

Hej du bloggläsare!

Jag gör nu ett sommaruppehåll med inläggen och återkommer under andra halvan av augusti. Min avsikt är att höstinläggen ska ägnas åt att vrida och vända på frågan om skolans uppdrag.

 

Jag tycker att vi ibland har en tendens att vara lite slappa när vi pratar om uppdragen. Vi nämner kunskapsuppdraget och möjligen (men numera inte självklart) demokratiuppdraget, men går kanske inte in i denna problematik mycket djupare än så. Men grunden till skolans komplexitet finns att söka i uppdragens mångfacetterade innehåll, mångfald och inbördes förhållanden. Som bl.a. kommer att diskuteras under hösten menar jag att det är hög tid att återupprätta bildning som ett skolpolitiskt honnörsord när vi ventilerar skolans uppdrag.

 

Försök åt detta håll gjordes i förarbeten till 1990-talets läroplaner, Lpo/Lpf 94, men detta stannade just som försök. Den numera tämligen bortglömda liberala folkbildaren Carl Cederbladdefinierade i sin än idag läsvärda bok Bildningens väg från 1931 bildning som kombinationen av vetande, vett, hut och hållning. Hur känns dessa ord för dig? Patetiska? Reaktionära? Slagkraftiga? Provocerande? Tidlösa? Fundera gärna på vad de kan stå för så återkommer jag till skolans utbildnings– som bildningsuppdrag under hösten med – hoppas jag i alla fall – inspel till goda argumenterande samtal.

 

Skriv gärna och kommentera vad du tycker om vårens blogginlägg. Är de begripliga/obegripliga? Vettiga/absurda? För få/för många? Onödiga/behövliga?

 

Ha en riktigt bra och avkopplande sommar!

Hej/GB

PS. Får jag vara fräck och föreslå en bok för sommarläsning? Om ja, se nedan. Den är förvisso ingen roman, men förhoppningsvis ändå någorlunda läsvärd?