Erik Borglund

Känslan för sitt universitet

Jag har haft förmånen att vara på flera konferenser som hållits på amerikanska och kanadensiska framstående universitet. Ja mindre framstående också för den delen. Det jag kan konstatera är att den nordamerikanska kulturen där det finns ett enormt utbud av profilprodukter från universitetet är för en svensk ovant. Vid Mittuniversitetet kan jag kanske köpa en skål, ett USB minne eller en penna med universitetets logo. När jag var i Penn State University fanns det säkert ett 40-tal affärer som bara sålde profilprodukter. Kanske en effekt av att Penn State också har de mest aktiva alumnerna i hela USA. Men det är inte bara studenter som bär dessa profilprodukter.

Här på AERI så återsåg jag Devan, nybliven assistant professor vid Indiana University Bloomington. Stolt bär han Indiana slips, Indiana T-shirt mm. Varför har vi inte detta i Sverige? Jag vet att Stockholms Universitet, Göteborgs Universitet och Chalmers är mer framåt än Mittuniversitetet. Nu är ju mycket av den Nordamerikanska universitetsidentiteten kopplad till idrott och framförallt basket, football, baseball och hockey. Penn state tex, som med sina “Nittany Lions” (football) har en hemmaarena som rymmer mer än 100000 som brukar fyllas när det är match. University of North Carolina Chapel Hill lever fortfarande på att de var hemvisten för Michael Jordan i basket.

Idrotten i Sverige bedrivs inte inom universitetet och kanske är det därför att vi inte har densamma profileringen. Jag är i alla fall stolt över mitt universitet och skulle gärna bära några profilkläder som känns fräscha för 2016. Kanske kan info/PR avdelningen överraska?

http://erikborglund.wordpress.com